Garage
Mielenkiintoiset urheiluautot ja harvinaiset Historic ralliautot
Garage tarjoaa puitteet inspiroitumiseen mielenkiintoisten urheiluautojen ja harvinaisten Historic ralliautojen parissa. Autoilla järjestetään räätälöitynä palveluna kyydityksiä eri vuodenaikoihin rallireitillä, jääradalla tai asfalttiradoilla.
Garagen kalusto mahdollistaa jännittävän ajotapahtuman järjestämisen, johon voidaan kyyditysten lisäksi yhdistää ruokailu ja löylyt Lounge & saunassa sekä ajot eRALLY simulaattoreilla.
Suunnitellaan yhdessä ajotapahtuma!
Historic ralli-autot
Mk1 BDA Escort- 72
Tämä ykköskopan Escort rantautui Briteistä Suomeen 2010-luvun alussa autokorjaamoalan yrittäjä Pasi
Blomström toimesta. Escortilla oli Briteissä kilpailtu mm. Walesin MM-rallipoluilla.
Auto siirtyi Suomessa Jukka Metsälälle ensin ”restauroitavaksi” ja sen jälkeen kilpailtavaksi. Rakentajavelho Jorma Ala-lahti osti auton Metsälältä ja rakensi sen uudestaan vuosikymmenten kokemuksella ja huippuluokan ammattitaidolla vuosien 2015-2017 aikana. Auto FIA passitettiin 18.11.2017. Kisakalenteriin tuli Jorman toimesta kilpailuja keskimäärin 4 rallia vuodessa vuosina 2018-2020. Jorman luopuessa Escortista v. 2020 vuoden lopulla, auto on tämän jälkeen palvellut ansiokkaasti erilaisissa asiakas & yritystapahtumissa.
Opel Kadett GTE -75
Historic rata-auto Period: H1 – 1972 to 1975
Tämä tiloissamme oleva Kadett GT/E on ollut rallikäytössä historiansa aikana saamamme tiedon
mukaan 3:lla eri kuljettajalla: Helge Snabilla, Juhani Haapalalla ja Jukka Toivasella. Pekka Korkeakoski hankki tämän menestyneen ralliauton tavoitteenaan rakentaa siitä voittaja-auto Historic-luokan rata-ajoihin. Auto rakennettiin pieteetillä uusiksi vuosina 2017-2018. Historic passi myönnettiin 27.7.2018.
Moottoriksi tilattiin Saksasta Gerentin valmistama 2.0 16v moottori (282 hv), joka lienee tälläkin hetkellä ainoa laatuaan Suomessa. ZF:n 5v vaihdelaatikko oli tilattu myös uutena ja rata-alusta (jouset/iskarit/säädöt) on Bigemin Marko Räsäsen käsialaa.
Pekka Korkeakoski kilpaili Opelilla kaikkiaan 18:ssa historic ratakilpailussa saavuttaen 15 palkintopallisijaa vuosina 2018-2021. Aivan huikea ja ehdottomasti hatunnoston arvoinen suoritus
77 vuotiaana kilpauran lopettaneelle herrasmiehelle!
Auto siirtyi meille 2023 keväällä valmistuneisiin Shake Down Parkin tiloihin Jyväskylään. Tämä auto hankittiin talliimme tuottamaan elämyksiä asiakkaillemme mitä ei nykyautoilla enää pääse juurikaan kokemaan, mm. äänet auton sisällä ja ulkona, erityisesti vaakaimu kaasarien imuäänet, bensan tuoksu, auton tuottama tunnelma on käsin kosketeltavaa.
Rakennamme autoon myös toisen alustan talvi- ja sora-ajoa varten, jolloin auton monikäyttöisyys
paranee.
Volvo 1800S -69
Pyhimys Volvo on jo aivan alkuhistoriasta alkaen ollut hyvin kiinnostava ja haluttu automalli. Auton
arvonkehitys on ollut poikkeuksellisen voimakasta viimevuosien aikana. Meillä Suomessa auto on
melko harvinainen ja kun sellaisen näkee, niin katse kyllä aina liimautuu auton liikkeeseen ja tyylikkäisiin & sopusuhtaisiin muotoihin. Olinkin itse etsiskellyt usean vuoden ajan sopivaa keräily-yksilöä (siviiliautoa), mutta aivan kauppoihin asti ei oltu kuitenkaan koskaan päästy. Kesällä 2022 sitten löytyi lähes valmiiksi rata-autoksi tehty -69 vuoden 1800S. Tälläinen kilpuriversio rupesi minua kiinnostamaan. Alunperinkään 1800S ei ole ollut varsinainen
urheiluauto, mutta mietin, että entäpä jos siitä tekisikin oikeasti nopean herrasmieskilpurin
asiakastapahtumiin täydentääkseni nykyistä historic-ralliautovalikoimaa. Euroopassakin kilpa-
ajoneuvoksi tehtyjä Pyhimyksiä löytyi vain kourallinen.
Muutama kuukausi kului myyjän tuumatessa asiaa ja sitten toisella käyntikerralla saatiinkin sitten kaupat onnistuneesti syntymään ja auto pääsi trailerin kyydissä kotimatkalle Jyväskylään. Auton sisusta ja huonosti tehdyt turvakaaret purettiin ensimmäiseksi pois ja korvattiin uusilla. Ohjaamo on ahdas, joten penkkien sovittelussa oli hieman haasteita, jotta esim. 180-185 cm kuljettaja ja kartturi mahtuvat ohjaamoon. Sisusta rakennettiin uusiksi, niin että saadaan autosta
poikkeavan tyylikäs kokonaisuus. Moottorina on Volvon hyvin rakennettu B20 kilpamoottori. Matala rata-alusta muutettiin Sellholmin rallialustalle eli jatkossa autolla pääsee soralle/lumelle, mutta myös radalle (toissijaisesti). Työt on vielä hieman kesken, mutta talven aikana on tarkoitus päästä tositoimiin
asiakastapahtumissa.
80-luvun SUPerautomme
Mb 190 2.3-16 -85
Automme historiaa
Auton ensimmäinen omistaja Erkki Vaittinen hankki auton 1985 Saudi-Arabiassa työskennellessään ja toi auton Suomeen 1987 muuttoautona. Auto oli ensimmäisellä omistajalla vuoteen 2004 saakka.
Antti Asunmaa hankki seisomaan jääneen ja hieman huonoon kuntoon päässeen auton vuonna 2018. Antti entisöi auton vuosina 2018-2019 lähes uutta vastaavaan kuntoon. Antti oli auton viiden omistaja. Antti on dokumentoinut auton tarkemman omistushistorian ja muita historiatietoja erilliseen kansioon. Mukavana yksityiskohtana arkistosta löytyy kopio ensimmäisen omistajan pitämästä hyvin tarkasta ajopäiväkirjasta tankkauksineen. Entisöintityöt on dokumentoitu kaikkine eri työvaiheineen pienimpiäkin yksityiskohtia myöten yli 400:lla valokuvalla. Lisäksi Antti on pitänyt entisöintivaiheista kiinnostavan ja ammattimaisen blogin. Projektin vaiheet on koottu garage59-mercedes.blogspot.com. auton ostovaiheesta 10/2018 ja päättyen American
Car Show:n 18.4.2022. Blogikirjoituksesta löytyy kaikkiaan 64 postausta ja yht. 588 sivua täyttä asiaa.
Classic Datan kuntotarkastus tehty 24.9.2021 arvosanalla 1- Arvosteluasteikko on 1-5. Arvosana 1 vastaa virheetöntä alkuperäistä kuntoa ja arvosana 5 vastaa huonokuntoista jota käytetään usein ns. varaosa-autona.
Arvosana 1- on toiseksi paras arvosana ja se vastaa lähes uuden auton kuntoluokkaa
Volvo 240 turbo- 81 (Tulossa)
”Original” Volvo 240 (244) Turbo -81 (valmistusvuosi-80)
Moottorityyppi: 2.1 ET
- Museoajoneuvotarkastuksessa saatu huippuarvosanat
- Museorekisteröity 8.11.2023
Volvo 244 turboa valmistettiin vuosina -81-84 ja 245 turboa -84-85. Hyväkuntoisia ja alkuperäisiä turbo Volvoja on jäljellä enää hyvin vähän.
Tämä täysin ruosteeton yksilö on tuotannon aivan alkupään yksilöitä ja isommalla 2.1 ET moottorilla (Suomessa myytiin verotussyistä pääsääntöisesti pienemmällä B19 ET moottorilla varustettuja)
Autossa huippuvarustus, mm.: Nahkapenkit, keskuslukitus, kattoluukku, ilmastointi, vakionopeudensäädin
Auto rekisteröity Ruotsiin 2.12.1980. Auton omistaja halusi asentaa autoon jyhkeämmät Usa-mallin puskurit ja etuvalot (vaihdettavissa eurooppalaisiin puskureihin ja valoihin helposti)
Autoa vielä hieman parannellaan mm. napakammalla alustalla ennen kuin se siirretään Shake Down Park tiloihin >> tästä lisää myöhemmin