Mk1 BDA Escort- 72

Escortin (MK1) historiaa

Ford Escortin ensimmäinen versio esiteltiin Ford Anglian seuraajaksi vuonna 1968. Alustaltaan
auto oli perinteinen: takaveto ja jäykkä taka-akseli. Takana perusmalleissa oli lehtijouset ja
edessä McPherson joistintukirakenne.

Moottorit olivat Angliasta periytyviä Kent moottoreita, kooltaan 1.1, 1.3 ja 1.6-litraisia.
Ensimmäistä Escort-korimallia valmistettiin vuoteen 1975 asti, jolloin MK2 eli ns. välikoppa Escort
syrjäytti sen. Autoja valmistettiin yhteensä 2 228 349 kpl.

Erikoismallit:
Ford Escortista oli 1971 kaksi erikoismallia, Mexico ja RS 1600. Mallit Mexico ja RS 1600
kuuluivat Advanced Vehicles Operations -ohjelmaan, eikä niitä voinut ostaa tavallisista Fordin
myyntipisteistä, vaan Suomen myyntiliike sijaitsi Tampereella. Mexico maksoi Suomessa noin
19.000 markkaa ja RS 1600 noin 27.000 markkaa. RS-malli, jota TM:n toimittaja ajoi Lontoossa, oli
kaupunkiajossa hankala, mutta maantiellä erittäin tehokas ja hyvä ajettava. RS:n moottorin
kierroksia ei ole hyvä laskea alle 3000:n r/min alhaisen väännön vuoksi. Mexicon teho on 63 kW
(86 hv) ja RS:n 90 kW (122 hv). Kiihtyvyys nollasta sataan Mexico 10,7 sekuntia ja RS 9,0 sekuntia
(TM:n mittaama). Huippunopeudet ovat Mexico 159 km/t ja RS 181 km/t.  [4]

Viimeisenä valmistusvuonna 1974 esiteltiin RS 2000 erikoismalli, jossa oli 2 litran moottori.
RS 2000:n ajo-ominaisuudet ovat hyvät ja kaarreajo sujuu tasapainoisesti. Jousitus on kova ja
epämukava. Moottorissa riittää vääntöä. Jarrut ovat tehokkaat. Etustuimet ovat tukevat ja hyvät ja
etuistuimilla on pääntuet. Takatilat ovat ahtaat. Lokasuojia on levennetty.

Hannu Mikkola – Escort oli aikansa paras ralliauto

Hannu Mikkola ajoi ensimmäisen Ford-kilpailunsa Escortilla 1968 (MK1) Jyväskylän Suurajoissa.
Rallista lohkesi ykköstila. Voittoputki jatkui MK1 Escortilla myös kahtena seuraavana vuotena ja
myös vielä -74.

Mikkola sai mahdollisuuden kilpailla Keski-Suomen GP-kilpailussa uudella tehdas-Escortilla.
Kyseessä oli ”läskiposkinen” Mk1-malli, jonka 1600 -kuutioinen Twin Cam-moottori kehitti noin
165 hevosvoimaa.

”Pieni ja kevyt auto kulki niillä tehoilla mahtavasti. Pääsin tutustumaan autoon ennen kilpailua,
vaikkakin treenipeli oli varustettu oikean puoleisella ohjauksella ja ”brittiveljien” säädöillä.
Suurajot menivät nappiin, aloitin varovasti ja onnistuin voittamaan rallin. Siitä alkoi pitkä urani
Fordilla.”

Muita tunnettuja ja menestyneitä Escort MK1 kuljettajia:
Timo Mäkinen
Roger Clark

Shake Down Park:
RS 1600, BZA-979


Tämä ykköskopan Escort rantautui Briteistä Suomeen 2010-luvun alussa tunnetun ralliharrastaja Aarno
Kankaan toimesta.

Escortilla oli Briteissä kilpailtu mm. Walesin MM-rallipoluilla. (Kuva autosta ja sen aikaisista rekisterikilvistä)

Auto siirtyi Aarnolta toiselle tunnetulle ralliharrastajalle Jukka Metsälälle ja sieltä se jatkoi matkaansa lähes
kaikkien autourheiluhenkisten ihmisten tuntemalle ”rakentajavelho” Jorma Ala-Lahdelle.
Jorma rakensi auton rullaavasta korista alkaen kaikessa rauhassa ja laadusta tinkimättä vuosien 2015-2017
aikana.  Auto FIA passitettiin 18.11.2017.  Kisakalenteriin tuli Jorman toimesta kilpailuja keskimäärin 4 rallia
vuodessa vuosina 2018-2020.
Jorman luopuessa Escortista v. 2020 vuoden lopulla, auto on palvellut sen jälkeen ansiokkaasti erilaisissa
asiakas & yritystapahtumissa.

Auton tekniset tiedot:
Ford Escort RS 1600 MK1 BDA GR 4 -72
Historic ralliauto – Period: H1-1972 to 1975, FIA Class CT 24

Moottori:
Nelisylinterinen rivimoottori edessä pitkittäin
Kaksi sylinterinkannen yläpuolista
nokka-akselia, 16 venttiiliä.
Weber 50 mm kaasuttimet.
iskutilavuus 1985 cm3.
Teho +250 hv

Voimansiirto:
Takaveto
5-vaihteinen ZF:n 5v vaihdelaatikko (tyyppi: S5-18/3)
Välitys: 1:38/16 – 2:39/21 – 3:35/25 – 4:33/28 – 5:suora

Alusta:
Jäykkä taka-akseli, nelilinkkitukivarret + Panhard-tanko
Iso Atlas perä
Bilstein iskunmaimentimet edessä ja takana

Jarrut:
Tehostamattomat AP- levyjarrut edessä ja takana
Pedalbox pääjarrusylinterit, edessä 264 mm leveät jarrulevyt ja takana 260 mm
Hydraulinen käsijarru

Ohjaus:
Tehostamaton hammastanko-ohjaus

Mitat:
Kokonaispituus: 3900 mm, leveys: 1680 mm
Rengaskoko:
185/65-15

Paino:
Alle 890 kg

Takaisin

Takaisin ylös